Flądra bałtycka – jakie wartości odżywcze ma ta ryba i dlaczego powinna stanowić stały element diety?

Flądra przez większość czasu leży na jednym boku, dlatego jej oczy znajdują się po tej samej stronie ciała. Jednak mimo asymetrycznej budowy jest skarbnicą wartości odżywczych. Sprawdź, dlaczego warto jeść flądry!
flądra

Flądra to niezwykła mieszkanka Morza Bałtyckiego. Ta płaska ryba, której oczy umieszczone są po jednej stronie ciała dawniej przypominała raczej ryby okoniowate. Dzięki ewolucji dzisiaj możemy podziwiać jej niezwykły wygląd i cieszyć się wyjątkowym smakiem. Płastuga jest chętnie poławiana i równie chętnie zamawiana w restauracjach. Popularność gatunku może wynikać z unikatowego smaku – mięso flądry jest miękkie, soczyste i ma maślany posmak. Poza tym to nieocenione źródło białka, witamin i składników mineralnych.

Stornia: płaska ryba o maślanym smaku

Flądra to flądrokształtna przedstawicielka ryb zamieszkujących przybrzeżne strefy Bałtyku, Morza Śródziemnego, Morza Czarnego i Morza Białego. Spotykana jest także na Oceanie Atlantyckim. Zazwyczaj spędza czas w płytkich, przybrzeżnych zatoczkach, dlatego jej złowienie wcale nie jest trudne. Mimo to stornia nie jest zagrożona wyginięciem, a w Polsce jej populacja nie należy do gatunków chronionych.

Nie bez powodu inna nazwa flądry to właśnie płastuga. Ta charakterystyczna ryba ma spłaszczoną i niesymetryczną budowę. Co ciekawe, większość czasu spoczywa na dnie morskim leżąc na boku ciała. Z tego powodu na drodze ewolucji wykształciła dość niespotykaną cechę – jedno oko przemieszczone jest na przeciwną stronę. Są to ryby średniej wielkości. Standardowo płastugi nie przekraczają 1 kg wagi i 60 cm długości.

Wartości odżywcze flądry

Aby poprawić sposób żywienia i uzupełnić niedobory w organizmie, nie potrzeba wymyślnych rozwiązań. Wystarczy zmiana nawyków żywieniowych i aktywność fizyczna, a umysł i ciało od razu poczują się lepiej. Jednym z podstawowych elementów prawidłowo zbilansowanej diety są ryby. Ich obecność pozwala dostarczyć do organizmu większości niezbędnych składników odżywczych. Od witamin i minerałów po białko i aminokwasy.

Flądra zawiera niezwykle cenne wielonienasycone kwasy tłuszczowe: omega-6 i omega-3 ważne w profilaktyce chorób serca. Stanowi źródło witamin z grupy B, w tym odpowiadającej za układ nerwowy witaminy B12. Zawiera też wspierającą rozwój płodu witaminę E oraz witaminę D zapobiegającą rozwojowi infekcji i cukrzycy. Poza tym płastuga to skarbnica składników mineralnych między innymi:

  • ważnego dla kości i zębów fosforu,
  • usuwającego wolne rodniki selenu,
  • wapnia i magnezu wpływających na układ mięśniowy.

Regularne spożywanie płastugi pozwala naturalnie wspierać układ odpornościowy, wpływa na pracę mózgu oraz wspomaga mineralizację zębów i kości.

Dlaczego kwasy omega-3 są tak ważne?

Ryby są szczególnie cenione przez obecność kwasów tłuszczowych omega. To właśnie one zawierają kwas eikozapentaenowy (EPA) i kwas dokozaheksaenowy (DHA) pozwalające zapobiegać rozwojowi chorób serca i układu naczyniowego.

Flądra pomaga wzmacniać niektóre funkcje organizmu wspierając jego prawidłowe funkcjonowanie. Dzięki kwasom tłuszczowym poprawia nastrój i zmniejsza ryzyko wystąpienia depresji. Wspiera też pracę mózgu poprawiając procesy koncentracji. Dodatkowo normalizuje poziom trójglicerydów i osłabia stany zapalne. Zalecana jest w przypadku nieprawidłowego cholesterolu oraz chorób zwyrodnieniowych stawów. Chroni przed chorobami nerek i zmniejsza ryzyko występowania chorób nowotworowych.

Płastuga w kuchni

Stornie poławiane są przez większość roku: od wiosny aż do końca jesieni. Ta smaczna ryba znajduje miłośników nie tylko ze względu na walory kulinarne, ale też przez swoje właściwości prozdrowotne. Zawiera dużą dawkę pełnowartościowego białka, witaminy B12 oraz minerałów. Niestety ma też sporo ości, dlatego raczej nie jest polecana dla małych dzieci.

Jako ryba ceniona w kuchni flądra może być smażona, pieczona albo gotowana na parze. W każdym wydaniu jest niezwykle smaczna, a jej przygotowanie nie zajmuje dużo czasu. Chude, białe mięso zachwyca soczystością, a maślany smak nadaje daniom niepowtarzalnego charakteru. Płastuga nie wymaga wymyślnych przypraw, ponieważ sama w sobie jest aromatyczna. Wystarczy odrobina soli, pieprzu i kilka kropel z cytryny, aby nieco podkręcić naturalne walory smakowe.

Co ważne, stornia ma ostre łuski, które mogą kaleczyć dłonie, dlatego warto zaopatrzyć się w rękawiczki ochronne. Takie zabezpieczenie pozwala bez przeszkód wziąć się za ściągnięcie skóry, pozbawienie wnętrzności i wyfiletowanie ryby.

Flądra, czyli niezwykły wygląd i niebiański smak w jednym

Płastuga zadziwia wyglądem i kusi niepowtarzalnym smakiem. Jej soczyste mięso o maślanym posmaku kryje się pod wyjątkowo ostrymi łuskami. Jest ogólnie dostępna, dlatego bez problemu znajdziemy ją w sklepie czy restauracji. Połowy odbywają się przez większość roku, a jedyny czas, kiedy flądra “nie bierze” to okres tarła, gdy nie jest zainteresowana przynętą.

Flądrę warto na stałe wpisać do swojego menu. Zawartość kwasów omega-3 i omega-6, pełnowartościowe białko, oraz witaminy i minerały wspierają zdrowie organizmu. Bogactwo wartości odżywczych jest szczególnie ważne w profilaktyce chorób serca i układu krążenia, chorób nerek, zapalenia stawów czy cukrzycy. Mięso flądry kusi właściwościami prozdrowotnymi oraz soczystością i delikatnością, ale trzeba uważać – zawiera dużo ości.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Zobacz też