Śledź bałtycki oraz śledź atlantycki – wartości odżywcze, występowanie, charakterystyka

Śledzie od lat królują na polskich stołach. Są relatywnie tanie i bogate w cenne składniki odżywcze. Sprawdź, co warto wiedzieć o tym gatunku ryb!
śledź

Spora ilość śledzi w wodach Atlantyku i ich niska cena sprawiły, że ryba ta zyskała dużą popularność. Stała się stałym bywalcem na stołach i to nie tylko od święta. Połowy śledzi były i są też istotnym czynnikiem ekonomicznym nie tylko w Polsce, ale również w Skandynawii, Anglii oraz Holandii. Wysoka dostępność i częstotliwość spożycia ryby przyczyniły się do wymyślania coraz to nowych sposobów ich przyrządzania. Dzisiaj śledź w occie, z cebulą lub w śmietanie to tylko początek wyrafinowanego śledziowego menu.

Śledź – wartości odżywcze

Mięso śledzi jest niezwykle delikatne i smaczne. Do tego zawiera sporo nienasyconych kwasów tłuszczowych w typie omega-3. Wykazują one właściwości obniżające stężenie cholesterolu we krwi i poprawiające ciśnienie tętnicze. Dodatkowo w filetach śledziowych znajdziemy duże ilości przyswajalnych witamin A, D i B.

Witamina A wzmacnia skórę, paznokcie i włosy oraz działa przeciwnowotworowo. Witamina D wzmacnia kości, natomiast witaminy z grupy B mają wpływ na ludzki układ nerwowy.

W składzie śledzi znajdziemy też szereg składników mineralnych:

  • jod (odpowiedzialny za regulowanie poziomu hormonów tarczycy),
  • wapń (budulec kości);
  • żelazo (prewencja anemii);
  • białko;
  • fosfor;
  • magnez;
  • fluor;
  • siarkę;
  • potas;
  • mangan.

Co prawda śledzie zalicza się do grona tłustych ryb, ale stanowią one jednocześnie składnik wielu diet odchudzających. Dzieje się tak, ponieważ zawarty w ich mięsie potas usuwa nadmiar wody z organizmu, a dobre kwasy tłuszczowe znacznie przyspieszają przemianę materii.

Śledź – występowanie i charakterystyka

Występowanie

Śledzie nie mają wysokich wymagań co do wód, w których bytują. Można je spotkać zarówno w wodach stref umiarkowanych, jak i chłodnych. Występują w wodach Oceanu Arktycznego, ale ich połowy sięgają aż do wschodnich rejonów Morza Bałtyckiego.

Wygląd

Ryby mają srebrzyste lub zielononiebieskie ubarwienie pozwalające na kamuflowanie się w toni wody morskiej. Ich korpus jest wrzecionowaty i silnie spłaszczony. Matias posiada głęboko wciętą płetwę ogonową oraz ułożoną przed płetwami brzusznymi płetwę grzbietową. Ryba jest niewielka – dorosłe osobniki dorastają do długości 24–45 centymetrów, w zależności od gatunku.

Rozmnażanie i życie

Charakterystyczna budowa śledzia pozwala mu pływać na dużych głębokościach (do 250 metrów), jednak żyją i rozmnażają się znacznie wyżej. Ryby żyją w ławicach, a więc licznych grupach.

Śledź bałtycki swoją dojrzałość płciową osiąga w wieku około 2 lat. Jego atlantycki brat – pomiędzy 5. a 8. rokiem życia. Sezon rozrodczy ryb trwa od maja do sierpnia, a w nielicznych przypadkach nawet do listopada.

Śledzie w kuchni

Kaloryczność

Śledzie są popularnym składnikiem wielu diet. Wszystko to za sprawą jego bogatych właściwości odżywczych. Okazuje się jednak, że śledzie zawierają sporą ilość kalorii. 100 gram świeżego śledzia to około 160 kcal. Śledź solony zawiera około 200 kcal, a taka sama ilość śledzia w oleju to aż 300 kcal.

Śledź a matias – jak je odróżnić?

Mianem matiasów określa się młode śledzie złowione przed pierwszym tarłem. Cechują się wyższą zawartością tłuszczu oraz większą delikatnością od starszych ryb.

Podsumowując, śledzie są bardzo popularnym daniem. Najczęściej występują w zalewie octowej, w oleju lub w śmietanie. Warto je jeść, ponieważ są bogatym źródłem zdrowych kwasów tłuszczowych, witamin oraz składników mineralnych.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Zobacz też